سياسة عربية

مصري يحرج الغيطي على الهواء: حكومة السيسي إرهابية (شاهد)

حاول الغيطي إلصاق الموضوع بمحافظ بورسعيد بينما أصر المواطن على مسؤولية السييسي - أرشيفية
هاجم متصل ستيني، ببرنامج المذيع المصري محمد الغيطي، قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي وحكومته، واتهمهما بالإرهاب واحتقار القضاء، محذرا من أن هذا النظام يدفع الناس لحمل السلاح ضد "الدولة".

وفي المقطع المتداول للمحادثة الهاتفية مع الإعلامي محمد الغيطي على فضائية "ltc"، قال المتصل، ويدعى متولي، إن وزيرة التضامن الاجتماعي أصدرت شهادة وفاة له رغم أنه لا زال على قيد الحياة، و"سرقت" معاشه، ولم تحترم الحكم القضائي الصادر لصالحه، طبقا لقوله.

وأردف الرجل الستيني: "الارهاب اللي حصل في سيناء النهاردة ميجيش حاجة جنب ارهاب الدولة، لما الدولة متحترمش أحكام القضاء، ولما غادة والي دولة داخل الدولة والسيسي مش بيحاسبها هل ده مش إرهاب؟".

وتساءل: "ده ميدفعنيش النهاردة إني أشيل سلاح ضد الدولة؟ أنا لو طلت انتقم من الدولة لن أتأخر ثانية، الدولة اللي تظلمني وتسرق حقي وتدمرني أنا وأسرتي تبقى دولة إرهابية، الحكومة الارهابية في مصر هي اللي بتخلق الإرهاب، أقسم بالله لو طلت أشيل سلاحه هشيله وأحارب الدولة لأن لا السيسي يمثلني ولا مصر تمثلني وتغور الجنسية المصرية في داهية".

وكشف المتصل عن سبب ذلك، فقال: "لما أنا 62 سنة ومحروم من معاشي، ايه اللي أنا عملته؟ عارف هما بيعاملوني كده ليه؟ عشان أنا كنت مراجع في بنك القاهرة اكتشفت في عهد محمد مرسي إنه عامل حساب تبرعات باسم نهضة مصر في البنك المركزي واديت المستندات لوائل الأبراشي وطلع في عهد الإخوان وفضحهم، وبعد القبض على محمد مرسي؛ الرصيد بتاع الحساب كان فيه 3 مليار 753 مليون دولار يختفوا، وأنا اللي اتعاقب".

وقال: "أنا أطالب عبد الفتاح السيسي بأنه يواجهني يا يديني حقي يا يديني ورق اخرج بيه بره مصر أنا وأسرتي لأن مصر حرماني من معاشي دي جريمة دولة وإسقاط للدستور وإسقاط للسيسي نفسه أنا فين حقي؟".