سياسة عربية

السيسي: اللي يتحداني بيتحدى حق ربنا.. ونشطاء: ربكم الأعلى

يكرر السيسي تصريحات مثيرة للسخرية والانتقادات بين الحين والآخر.. - أ ف ب
يكرر السيسي تصريحات مثيرة للسخرية والانتقادات بين الحين والآخر.. - أ ف ب
أثارت كلمات قائد الانقلاب في مصر، عبد الفتاح السيسي، الثلاثاء، انتقادات وسخرية واسعة بين النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي.

وكان السيسي قد قال خلال افتتاحه عددا من المشروعات بمحافظة دمياط: "اللي بياخد أرض مصر ده لص ومغتصب وحرامي أيا ما كان هو مين، حرامي بياخد أموال الغلابة، واللي عايز يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا في الأرض".

وتابع: "ما نسترده من أراضي، مش أرضي ولا أرض الحكومة، دي أرض المصريين، مايبقاش عندنا مروءة لما نسيب حد يحط إيده على أرضنا".

ماذا عن تيران وصنافير؟

وعبر "تويتر"، انتقد عمرو خليفة حديث السيسي عن الأراضي، فقال: "السيسي يقول الأرض من حق الناس، لكن الواقع السيساوي يقول إنها من حق الجيش فقط".

وتساءل أحمد علي عن وضع جزيرتي تيران وصنافير، فقال: "‏#بلحة: ما نبقاش رجالة وعندنا مروءة لما نسمح لحد يمد إيه على أرض بلده ونسيبهاله، وبالنسبة لـ#تيران_وصنافير مش دي أرض المصريين برضه ولا إيه نظامها؟".

أنا ربكم الأعلى

وعلق رئيس حزب الأصالة إيهاب شيحة: "اللي عايز يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا في ملكه.. متى سيخرج علينا القزم المعتوه #السيسي بكتابه الأخضر #القذافي_فكرة_لاتموت".

كذلك سخر أحمد مجدي: "السيسي عايز يجدد الخطاب الديني.. جميل طب عمل إيه؟؟ قال اللي عايز يتحداني يبقى بيتحدّى حق من حقوق ربنا".

وأضاف عبد الله عثمان: "بعد مقولته السابقة (اللي يقدر على ربنا يقدر علينا) يعاود هرتلاته ويقول: (اللي عايز يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا) #افيهات_السيسي".

وغردت نجوى مصطفى: "السيسي قال أقسم بالله طول ما أنا عايش مش هاسيب حق الناس واللي يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا ناقص يقول أنا ربكم الأعلى دي هربت منه خالص".

وتساءل أحمد حمدي: "هو أنت نبي ولا أنت بتعبد مين عشان نبقى عارفين! الجملة دي مقالهاش نبي بعث لقومه".

وسخر حسن محمد قائلا: "يقول فُض فوه ولا مات حاسدوه، اللي عايز يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا، متى يقول أنا ظل الله على الأرض؟ وبعدها يقول والنعمة أنا عتريس".

وعلق لؤي إبراهيم: "السيسي: اللي عايز يتحداني يبقى بيتحدى حق من حقوق ربنا!! السيسي أصلا ركن من أركان الإسلام!".

واستنكر عمرو مصطفى، قائلا: "دي على أساس إنك رسول الله في الأرض أستغفر الله العظيم، ولسه ياما هنشوف منك".

وقال فوزي بدوي: "شوية ويقول إنه من أبطال حرب أكتوبر ومحرر القدس وفاتح القسطنطنية. بالمناسبة السيسي وشهرته العر* لم يخض حرب واحدة خلال 60 سنة هي عمره التعيس".

وعلق هاني الكاشف: "السيسي انتقل من مرحلة ما تعرفوش إن أنتم نور عينينا والسهوكة والمحن، إلى مرحلة الشخط والنطر اللي هي تبين وجهه الحقيقي".

التعليقات (2)
عربي من بلاد العرب
الأربعاء، 24-05-2017 08:31 ص
يا حسرة عليكم يا مصريين خيبتم آمال العرب جميعا..ظننا انكم قمتم بثورة فامتلأت قلوبنا بالأمل.. فإذا بها ليست ثورة بل زفّة و(زيطة) حسب لهجتكم..صدمنا بعلمائكم وبما يسمى النخبة وبإعلامكم الفاجر وبقضاتكم وووووو,,,,,,,, كل شعوب الأرض تستهزء بكم.. تستاهلوا
عربي حرّ ومش مصري
الثلاثاء، 23-05-2017 10:07 م
من أغرب شعوب الأرض الشعب المصري 100 مليون ويتحكم فيهم معتوه مثل هذا؟؟ وشو فايدة السخرية منكم ع مواقع التواصل الاجتماعي ..ليس لكم أي احترام حتى تلقوا بهذا التفه ألى مزابل التاريخ

خبر عاجل