سياسة عربية

تبرير السيسي لأزمة انقطاع الكهرباء يثير سخرية واسعة في مصر (شاهد)

السيسي قال إن مصر تتحمل كلفة 9 ملايين أجنبي- الرئاسة المصرية
السيسي قال إن مصر تتحمل كلفة 9 ملايين أجنبي- الرئاسة المصرية
أثارت تصريحات رئيس الانقلاب في مصر، عبد الفتاح السيسي، حول الوضع الاقتصادي في مصر، وأزمة انقطاع الكهرباء، سخرية عبر مواقع التواصل الاجتماعي، خاصة بعد حديثه أن إحساسه يشير إلى أن "ربنا ساترها معنا".

وقال السيسي خلال زيارة لقرية في  بني سويف: "الحاجات اللي إحنا بنستوردها بتكون بالدولار، ولكن نبيعها للناس بالجنيه، ومطلوب من الدولة أن توفر الدولار وتجيب الحاجات دي"، موضحا أن "هذا ينطبق على أي مستلزمات مطلوب إن إحنا نجيبها بالعملة الحرة".

وأضاف الرئيس المصري: "كل دولار يزيد في سعر برميل البترول، تكلفته علينا كبيرة جدًا، تكلفته علينا بالمليارات سنويا، وعن موضوع الكهرباء، أنا بأكلمكم بمنتهى الصراحة، لدينا محطات كهرباء تقدر تطلع كمية الكهرباء التي نحتاجها وزيادة، لكن الحكاية إننا عاملين موازنة إننا نقدر نوفر الغاز والبترول عند رقم معين، وكان هذا الرقم في الموازنة عند 65 دولارا لبرميل البترول".


وتابع: "طب لما يبقى 70 دولار للبرميل، أو 75 أو 80، أو حاليا 90 دولارا للبرميل؟".

ولفت إلى أن "الأزمة اللي إحنا بنتكلم عليها لها انعكاس على أسعار العديد من الحاجات اللي إحنا بنستودرها، ومن فضل ربنا إننا بننتج الغاز، وإن لم نكن ننتج الغاز، كانت المشكلة عندنا هتبقي كبيرة" وفق وصفه.

اظهار أخبار متعلقة



وأردف السيسي: "إحنا بنتكلم في دولة فيها 105 ملايين نسمة، وفيه ضيوف أجانب يقدر عددهم بـ9 ملايين، وإحنا مستوعبينهم في مصر بفضل الله، وأنا حاسس على المستوى الشخصي إن ربنا ساترها علينا، فأرجو إن أنتم تقبلوا شرحي دا وحجتي دي في الظروف الصعبة".

وسخر رواد مواقع التواصل الاجتماعي، من تبريرات السيسي، لأزمة الكهرباء في البلاد بالقول:





التعليقات (4)
صنع في مصر
الجمعة، 22-09-2023 08:50 ص
أزمة انقطاع الكهرباء !! لماذا لا ينقطع على السيسي و حاشيته ؟؟ لأنها أزمة مفتعلة !! صنع في مصر في بناية شاسعة توجد فيها المئات من الإعلامين و الخبراء و المهندسين بتاع كلو و تفنونها في صناعة الأزمات شغلها الشاغل صناعة الكذب و الأماني الزائفة و هي في تطور و إزدهار مستمر بقيادة الميسترو عبد الفتاح السيسي بمساهمة صندوق الكذب
انه الخنزير ابن مليكة
الإثنين، 18-09-2023 11:39 ص
لن يقوموا ظهره الا من داخل الجيش من حيث لا يحتسب ............ التجنيد مرفوض طول ما ابن مليكة موجود ...... التجنيد خدمة لمصر مش خدمة لخاين عرص
خاين و معاه مرتزقة و كلهم بيستغبوا
الإثنين، 18-09-2023 03:36 ص
التجنيد مرفوض طول ما ابن مليكة موجود ..... التجنيد خدمة لمصر مش خدمة لخاين عرص
إسماعيل السيد
الأحد، 17-09-2023 09:11 م
أطالب بمحاكمة الخاين الحرامي بلحة زيزي بس بعد اعدامه