سياسة عربية

حرب "منصور" و"أديب" تتواصل بشتائم ثقيلة من الأول (فيديو)

مرتضى منصور يرد على هجوم أديب بشتمه وتهديده- أرشيفية
مرتضى منصور يرد على هجوم أديب بشتمه وتهديده- أرشيفية
تواصلت الحرب الكلامية وتبادل الشتائم بين رئيس نادي الزمالك وعضو مجلس النواب المصري مرتضى منصور، والإعلامي عمرو أديب، مقدم برنامج "القاهرة اليوم".

وقال مرتضى منصور في فيديو نشره على صفحته في "فيسبوك"، فجر الأربعاء: "انت يا عمرو امبارح اتجننت، واتهمتني إني كداب، انت قلت إن أحمد مرتضى جري وراك، يعني انت كده عنتر".

وأضاف منصور: "مش أنا اللي كنت بستخبى تحت السرير، ده كنت انت اللي بتستخبه تحت السرير لما كان محمود محيي الدين بيجيلك البيت، ومش عايز أقولك ليه، مش أنا اللي أخاف يا عمرو، أنا تحديث وزير الداخلية الأسبق على قناة الحياة، إنه ييجي يقبض عليّا".

وتابع: "أنا يالا (يا...) وأخد براءة من كل التهم اللي عليه في قضية قتل المتظاهرين، ده انت تربية نجوى فؤاد يالا، وإخوانجي".

وقال: "اتهمتني اني متهم في الدفاع الجوي، انت عارف إن اللي بتقوله ده جريمة، إنت عايز تقول للمحكمة خدوا مرتضى، أنا مش عارف إنت عمرو بتاع حسني مبارك، إنت كنت واحد إذاعة (إف إم) بالأمر المباشر مع شخص آخر".

وتابع هجومه بالقول: "أنا جزمتي أشرف منك، هو أنا اللي كانت مراتي بتتصل بيك عشان توديلي أكل، مراتي اللي جزمتها أشرف منك، طب اسأل نبيل نعيم وخيرت الشاطر مين كان معلم السجن، وكبيره يالا"، مضيفا: "عماد أديب أخوك كان بيلبسك البامبرز، وكان بيصرف عليك، وأنا خيري على عائلتك يا ولد، وكنت وكيل لأخيك ومراتك ومخدش منهم ولا مليم في أي قضية ليهم، إنت عايزني أضرب يعني يالا".

يشار إلى أن أديب كان قد وصف منصور، بـ"الكلب الجربان" دون أن يسميه صراحة، بسبب تصريحاته التي يهدد فيها يمينا ويسارا، قائلا إن هذا "يسيء لمصر".

وطالب أديب الجهات الرسمية بإيقاف منصور عند حده، متهما إياه بأنه "بوز الدنيا"، مكررا مقولة القذافي "من أنتم؟".


واتهم أديب منصور بتخويف الناس والبلطجة عليهم، بتهديداته المتكررة.
التعليقات (0)