سياسة عربية

تسريب جديد للسيسي: لجنة الدستور "ضحكت علي" (فيديو)

السيسي اعتبر أن لجنة الدستور التفت عليه
السيسي اعتبر أن لجنة الدستور التفت عليه
أكد الفريق عبد الفتاح السيسي وزير الدفاع المصري، أن العقد الذي كان متفقا عليه منذ الإنقلاب مع الأطراف المؤيدة للإنقلاب هو تعديلات دستورية على دستور 2012 وليس عمل دستور جديد.

وقال السيسي في تسريب بثته قناة الجزيرة مباشر مصر الفضائية أن لجنة الخمسين طففت في الميزان، وأرادت تشكيل دستور جديد مستغلة جهل المواطنين أو عدم علمهم.

وأشار في حديثه مع رئيس تحرير صحيفة المصري اليوم ياسر رزق لمؤيديه من النخبة: "تعديلات علي الدستور كويس.. بعد كده تطفيف في الميزان.. إنت بتطفف ليه في الكيل بتاعك؟ إنت كان منتهى أملك إنك تعمل تعديلات دستورية".

وأضاف قائلا: "ليه لما إديتك إيدي رحت واخد ايه.. " التانية " لا.. إنت كان الأمل كله إن احنا نعمل تعديلات دستورية تخلي هذا الدستور يقدر يبقي منسجم مع المصريين ، لما جتلك الفرصة واتحط الدستور قدامك انت جيت قلت لأ بلاش ده نعمل واحد جديد ! ليه بتطفف في الميزان" ؟.

وتابع "طالما انت ارتضيت بيها بينا و بين بعض ماحدش فينا يلتف حوالين منها ، حتى لو كان اللي قدامنا مش واخد باله إن احنا بنلتف  ليه ؟ هيبقى عمل ناقص أو منقوص مطروح منه الخير لأنك انت ضحكت علي علشان استغليت جهلي".

التعليقات (10)
احمد ابراهيم
الثلاثاء، 14-01-2014 07:33 م
والله انتم كذبين ولاتسرب ولا بتع انتم بتحلمو ولا احد فى العالم يقدر يسرب اى شيئ لوزير الدفاع ده كله فبركه من اعداء الوطن
نورهان احمد
الثلاثاء، 14-01-2014 11:53 ص
حسبى الله ونعم الوكيل فى السيسى ربنا يورينا فيه يوم
محمد
الثلاثاء، 14-01-2014 11:34 ص
عنم للدستور
محسن
الثلاثاء، 14-01-2014 08:18 ص
انتو عالم وسخه الراجل ملاحظ ومشارك ومراقب انتى عوزاه مش مراقب بالعافيه يا
ana almasry
الثلاثاء، 14-01-2014 05:01 ص
هذا القائد المحبوب من شعب مصر يزيد احترامنا له وتقديرنا له لانه يقول ما يدور بخاطرنا حول ما فعلته لجنه تعديل الدستور...هذا الكلام مدعاه الى تمسكنا به رئيسا للوطن..هذا رجل يحب مصرنا وشعبنا بصدق واخلاص...وهو معذور تماما لانه حين قيام الشعب بثورته لم يكن موجودا على الساحه السياسيه سوى البرادعى وموسى والبدوى وحمضين لان مبارك والاخوان قضوا على كل الكفاءات الوطنيه لمصالحهم الشخصيه ..فماذا يفعل هذا الرجل الطاهر الشريف المحب لشعبه ووطنه سوى أن يأتى بأحسن الموجودين أمامه لتعديل الدستور حسب رغبه الشعب الثائر..ورغم ذلك سينزل الشعب كله ليقول نعم..نعم لثورته..نعم لمصر..نعم للسيسى..قبل أن تكون نعم للدستور