سياسة عربية

السيسي للشعب المصري: "مش لاقي آكل" (شاهد)

السيسي أكد عدم قدرته على تأمين الطعام أو الرعاية الصحية أو فرص العمل - جيتي
السيسي أكد عدم قدرته على تأمين الطعام أو الرعاية الصحية أو فرص العمل - جيتي

أقر رئيس النظام المصري، عبد الفتاح السيسي، بعجزه في إدارة شؤون البلاد، مؤكدا أن جميع الخدمات المقدمة للمواطنين متردية.

واستنكر السيسي خلال فعالية المشروع القومي لتنمية الأسرة المصرية، الإثنين، مطالبة الدول بتحسين حالة حقوق الإنسان في مصر، مؤكدا أنه لا يستطيع تأمين الطعام أو الرعاية الصحية أو فرص العمل.

 

وفي وقت سابق، قالت منظمة "هيومن رايتس ووتش"، إن رئيس النظام المصري منذ وصوله إلى السلطة في 2013، فقد أشرف على قمع وحشي قد يكون وصل إلى مستوى الجرائم ضد الإنسانية، حيث وقع عدد لا يحصى من حالات الاعتقال التعسفي، والاختفاء القسري، والقتل دون محاكمات، والتعذيب على نطاق واسع.

التعليقات (12)
حنفي الغلبان
الثلاثاء، 01-03-2022 02:24 م
اطلع يا حيلتها من البندر و روح لاي ارض مزروعه برسيم و خود منو 3 طقات . ده مفيد لصحة الدكر بشكل يا عبوده ، اسمع مني !!
ابو احمد
الثلاثاء، 01-03-2022 12:35 م
للاسف كله بيتكلم و ينتقد و يشتم دون تقديم حل أو تحديد سبب الفشل ....السيسي بيعترف بفشله على تحقيق التنمية و التقدم و بيلقي اللوم على ااشعب اللي بيخلف كتير ... بغض النظر عن الطريقة االي وصل فيها السيسي للحكم ألا انه تعامل مع مصر و المصريين بمنطق المقاول اللي بييني عمارات و طرق و عاوز يبيع علشان يجني الارباح . السيسي لا يفهم معني التنمية الحقيقي و ده بسبب أن رجل عسكري و لايفهم في الاقتصاد. الجيش يعتبر مصر سوق كبير يبيع فيه كل شيئ و يملاء جيوبه و لا مجال للمنافسة احتكار للسوق. الناس بتنسي بسرعة مشروعات الاخوان الارهابيين اللي كانت سوف تزيد من دخل البلد مثل المناطق الصناعية العالمية حول قناة السويس اللي مدحة السيسي نفسة و الي خافت منه الامارات لتأثيرة على مشروعات جبل علي و المشروع الصكوك الاسلامية للاستثمار اللي كانت ستوفر العملة و تغنينا عن السلف و الشحاتة و مشاريع اخري كلها تزيد من الدخل العام للدولة و توفر فرص للعمل
هههه
الثلاثاء، 01-03-2022 11:09 ص
أعطني إعلاماً بلا ضمير أعطيك شعباً بلا وعي !!
ابن الجبل
الثلاثاء، 01-03-2022 09:13 ص
السيسي بلحة فضحنا في العالم والظاهر الشعب المصري مستسلمله ومش قادرين يضبوه
الفلاح ابو جلابيه...
الإثنين، 28-02-2022 10:27 م
انا شايف هجوم فظيع على بلحه...تعالوا نقارن بين الشعب والعسكر...الربا واحد...الرشوه واحد...الغيبه واحد..السرقه واحد...الكدب واحد...مشاهده كره القدم عند الصلاه وترك المساجد واحد....اذا الشعب يتساوى مع العسكر فى الفساد...من يملك السلاح هو الفائز....متى ينتصر الشعب عندما تمتلى المساجد بالمصلين عند اى مباراه كره قدم....حاسبوا انفسكم قبل حساب العسكر..

خبر عاجل