سياسة عربية

"احنا فقرا أوي".. السيسي يصرف 1.5 مليون جنيه لكل لاعب

فرح بالفوز.. ولكن الواقع الاقتصادي يشغل المصريين- جيتي
فرح بالفوز.. ولكن الواقع الاقتصادي يشغل المصريين- جيتي
أصدر قائد الانقلاب في مصر، عبد الفتاح السيسي، قرارا بصرف مكافأة قدرها مليون ونصف المليون جنيه لكل لاعب في منتخب كرة القدم، بعد تأهله لكأس العالم 2018.

وأثار القرار جدلا واسعا بين النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي، خاصة لصدوره متزامنا مع القرارات الاقتصادية المتتالية؛ التي وصفها النشطاء بـ"المجحفة" بحق المواطنين في الآونة الأخيرة، وسط أزمات اقتصادية طاحنة، ورغم ذلك أبدى بعض مؤيدي السيسي تأييدهم لهذا القرار، مهاجمين منتقديه.

وكان البنك المركزي المصري قد كشف في مطلع تشرين الأول/ أكتوبر الجاري؛ عن ارتفاع الدين العام الخارجي إلى 79 مليار دولار، بزيادة 42 في المئة مقارنة بالعام الماضي، مسجلا صافي زيادة يبلغ 23 مليار دولار في سنة واحدة.

وتلا ذلك إعلان السلطات عن زيادة أسعار بطاقة الشحن المدفوعة مقدما بنسبة 36 في المئة؛ لشركات الاتصالات الخلوية، ما أثار غضب ملايين المستخدمين محدودي الدخل.

الملايين ظهرت!

التعليقات على قرار صرف المكافأة جاءت في غالبيتها منتقدة له، ومذكرة بالأزمات الاقتصادية، مع عجز المواطنين عن مسايرتها.

وكتبت سجود محسن: "يافندم، يا سيادة الريس كل واحد فيهم مليون ونص! طب ربنا يباركلك أنا عايزة 14 ألف بس هعمل عملية بيهم أقدر أقف على رجلي لعيالي حرام الملايين دي واحنا محتاجين".

وقالت ماجدة ويليم: "جوّعت وشحت الناس الغلابة، وزودت فقرهم وزودتهم معاناة على لقمة العيش، واشتريت وبعت فيهم وفي أرزاقهم وخليت الحياة غالية نار، ودلوقتي ملايينك طلعت على لاعيبة الكرة؟! منك لله يا ظالم".

وغرد الفنان حمزة نمرة: "حضرتك الـ33 مليون مكافأة دي تتوزع على الجمهور اللي حضر واتحرق دمه 95 دقيقة. وراضيني انا بقى بأي حاجة عشان أغنية بلدي يا بلدي".

وعلقت أسماء غزال: "الشعب يتحرق دمه والمنتخب ياخد مليون ونص لكل لاعب، طب اعملوا مستشفى ولا ارصفوا طريق".

وقال الكاتب علاء الأسواني: "إذا قبلت ورضيت ان يصرف السيسي لكل لاعب في المنتخب مليون ونصف مليون جنيه في مباراة كرة.. فلا يحق لك ان تشكو من الغلاء لأنك تستحق ما انت فيه".

احنا فقرا أوي!

وذكّرت ميار السعدني بخطابات السيسي المتعاقبة المطالبة بجمع تبرعات من المواطنين لصالح الخزينة، فقالت: "يعني الفلوس طلعت دلوقتي؟ أومال اتبرعوا، وصندوق تحيا مصر؟! طب اتبرع للغلابة واللي بيموتوا من المرض كل يوم، واللي مش لاقين ياكلوا، اللاعيبة مش محتاجين، كده كده هياخدوا فلوس، لكن في ناس مش لاقيه".

وقالت سلمى علي، مستخدمة عبارة سابقة للسيسي: "احنا فقراء قوي! الفلوس دي من جيبك؟ واله، أنت ما عندك دم".

وقالت فاطمة صلاح: "ليه؟! حرام عليك! إيه الفلوس دي كلها؟ ارحمنا بقى، يعني الفلوس ظهرت اهيه وتيجي عندنا تقول احنا فقرا أوي وغلاء وزفت، فاشل وكمان معتوه".


وسخرت ريحانة النجار: "ترى توزع من مال الحاجة والدتك، قرطف مننا ووزع على اللي معاه فلوس برضو".

وقالت سهير الوكيل: "ملايين إيه يا ريس اللي حتوزعها على اللاعبين؟ دا معاهم مليارات! الدور والباقي على اللي اتعلموا تعليم عالي ومش لاقين شغل وقاعدين في البيت المفروض الفلوس دي يتعمل بيها مشاريع للغلابه دول عشان يعيشوا".








رغم الأزمات.. موافقون على القرار

في ذات السياق، جاءت عدة تعليقات مؤيدة لقرار السيسي بصرف مكافأة مليون ونصف جنيه لكل لاعب، واصفة كل من عارض القرار بأنه من جماعة الإخوان المسلمين.



التعليقات (0)