سياسة عربية

نشطاء: اعتقال ابنة القرضاوي انعدام رجولة فاقت أفعال قريش

القرضاوي - أ ف ب
القرضاوي - أ ف ب
أثار قرار اعتقال ابنة الداعية يوسف القرضاوي وزوجها انتقادا واسعا بين النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي في مصر

وكانت نيابة أمن الدولة العليا قد قررت، مساء الأحد، حبس علا ابنة الشيخ يوسف القرضاوي، رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين، وزوجها حسام خلف، القيادي في حزب الوسط (معارض) 15 يوما، لمواصلة التحقيقات في اتهامهما بـ"الانضمام إلى جماعة الإخوان المسلمين"، وفق محامي المتهمين ومصدر قضائي.

وعبر مواقع التواصل الاجتماعي اعتبر النشطاء اعتقال السلطات الأمنية لعلا القرضاوي تعديا يفوق "أفعال كفار قريش" و"انعداما للنخوة والمروءة" طبقا لوصف النشطاء. 

اقرأ أيضا: مصر: حبس ابنة للقرضاوي وزوجها بتهمة "الانضمام للإخوان"

فقال الداعية الشاب حسين رضا: "الكفار لما حاصروا النبي زمان وحصارهم مجبش نتيجة معتقلوش النساء زي عسكر مصر ما عملوا؛ ودا لأن الكفار كان عندهم نخوة مش عند العسكر #اعتقال_بنت_القرضاوي".

وقالت الصحفية هبة عمار: "يوما ما "الكفار" خافوا يعتقلوا بنات سيدنا أبو بكر عشان "لوم العرب" لأن مكنش من أخلاق "الرجال" وقتها أنهم يؤذوا سيدات، ورغم أن بنات أبو بكر وبنات الرسول صلى الله عليه وسلم كانوا قدامهم ويقدروا يعملوا فيهم اللي عايزينه ويعذبوهم لحد ما يقولوا مكان أبوهم فين مثلا، لكن كل اللي حصل إن واحد مد إيده على واحدة منهم ولام عليه الجميع الكفار قبل المسلمين في الواقعة دي".

وتابعت هبة: "النهاردة وفي أيامنا الهباب، المسلمين بيعتقلوا بنات العلماء لمجرد خلاف سياسي معاهم، عارف يعني إيه لفظ "عالم" في الإسلام! مشكلتكم مع الدكتور يوسف القرضاوي، بتعتقلوا بنته ليه؟".

وأردفت: "ساعات كتير بعد الخلاف مع قطر بحس إن الأنظمة العربية عموما والنظام المصري خصوصا بقوا ممشينها "نسونة" مش سياسة، ده شغل ستات مصاطب لا أكثر ولا أقل".

وعلق محمد البيني: "غفر الله للشيخ القرضاوي وابنته، يبدو أنهم اعتقدوا أنهم يعيشون بين كفار قريش فيعرفوا حرمة النساء، ألم يعلموا أن هؤلاء القوم خلقٌ آخر، لم يسمع بهم أحدٌ في الأولين والآخرين".

وأردفت آية علاء: "قبضوا على عُلا بنت د. يوسف القرضاوي وزوجها أ. حسام خلف ما لحقش يطلع من العقرب أصلا علشان يدخل تاني، ودا طبعا للضغط على قطر لطرد الدكتور القرضاوي قبل انتهاء المهلة بكره، دا كفار قريش ما رضيوش يقتحموا بيت سيدنا محمد وفيه بناته، البنات بره الألعاب القذرة، بس النظام دا أقذر من كفار قريش".

وقال الصحفي عمار مطاوع: "اعتقال علا بنت الشيخ القرضاوي وتلفيق قضية ليها، وساخة وفجر في الخصومة وقلة رجولة، خلوا عندكم ذرة شرف، خلافكم مع الراجل، بنته تتحبس ليه!؟".

وغردت فاطمة شريف: "هو لما النظام يقبض على بنت الشيخ #يوسف_القرضاوى وجوزها بتهم هلامية كيدا في أبوها يبقى ده اسمه ايه غير خسة ووضاعة وعموما مش جديد عليهم!".

وعلق الداعية فاضل سليمان: "#بنت_القرضاوى رهينة".


 
وكانت محكمة مصرية قررت، في آذار/ مارس 2016، إخلاء سبيل حسام خلف، ضمن قيادات إسلامية معارضة، كانت تُحاكم في القضية المعروفة إعلاميا بـ"تحالف دعم الشرعية"، وذلك بتهم تتضمن "بث أخبار كاذبة".
التعليقات (2)
بنت الكويت
الثلاثاء، 04-07-2017 05:44 م
ولو إني مليش بالموضوع خالص لما تعتقل بنت القرضاوي تقوم القيامة عندكم و لما تفجروا الأطفال والنساء في الكنايس فين النخوة وقتها ولا نخوتكم متفصلة عند ترزي وعن كفار قريش أحب افكركم كلكم اقول كلكم مش بنت النبي السيدة زينب أم هاشم حفيدته من الإمام علي وفاطمة الزهراء مش ضربت وشتمت وقتل اخوتها وعيالها واهلها وسبيت من بلد الى بلد تصدقوا وللي عمل فيها كده لحد دالوقت عندكم ناس تقول رضي الله عنه فووووووقوا. القيامة قربت وحنتحاسب كلنا مش تعتقل بنت القرضاي للي كفر وافتي بقتل الجيش المصري تقوم قيامة
محمد
الثلاثاء، 04-07-2017 09:58 ص
حسبنا الله ونعم الوكيل