سياسة عربية

تعيين السيسي لزوجة ابنه بالنيابة الإدارية يثير غضب نشطاء

وجد الناشطون في مواقع التواصل الاجتماعي متنفسا لغضبهم- (أرشيفية) أ ف ب
وجد الناشطون في مواقع التواصل الاجتماعي متنفسا لغضبهم- (أرشيفية) أ ف ب
أثار تعيين رئيس الانقلاب في مصر، عبد الفتاح السيسي، لزوجة ابنه حسن السيسي وابنة رئيس أركانه محمود حجازي، داليا محمود حجازي، بالنيابة الإدارية عضب نشطاء مصريين على مواقع التواصل الاجتماعي.

وقد تداول رواد التواصل قائمة بأسماء المعينين في النيابة الإدارية والتي نشرتها الجريدة الرسمية في عددها الصادر يوم 13 نيسان/أبريل الجاري، والتي ضمت عشرات الأسماء المعينة، فيما جاء اسم داليا محمود إبراهيم محمود حجازي رقم "80" في القائمة.

وعبر مواقع التواصل الاجتماعي، انتقد العديد من الصحفيين والسياسيين تعيين ابنة حجازي، فقالت الصحفية آيات عرابي في تدوينة لها: "تعيين داليا محمود حجازي ابنة محمود حجازي رئيس أركان جيش الكفتة، وزوجة حسن ابن طبيب الفلاسفة في النيابة الإدارية، وقبلها بسنتين تعيين ابنة طبيب الفلاسفة في النيابة الإدارية".

وأضافت عرابي: "عاوزة أسمع حماة أبو جهل، لميس الحديدي وهي بتردح لمحمود حجازي وطبيب الفلاسفة زي ما عملت مع ابن الرئيس مرسي لما استقال من وظيفته في المطار اللي كان مرتبه 800 جنيه، أنا طبعا متأكدة إن شرفاء الجيش مش هيسمحوا بالمهزلة دي .. هما بس نايمين وأول ما يصحوا من النوم إن شاء الله ويخصلوا احتفالات التنمية الشاملة سنة 2063 هيعملوا انقلاب على الانقلاب".

وغرد عضو جبهة الضمير عمرو عبد الهادي: "داليا محمود ابراهيم محمود حجازي افرحي يومين بتعيينك بكرة الثورة هتقوم ما تخلي ويتم تجريدكم من كل سرقاتكم ومناصبكم".

وعلق الإعلامي معتز مطر: "السيسي عين مرات ابنه حسن وبنت رئيس الأركان داليا محمود حجازي في النيابة الإدارية".

وأضاف الصحفي أحمد العتر: "يا ترى لميس الحديدي هتتكلم عن تعيين بنت محمود حجازي ومرات ابن السيسي في النيابة الإدارية زي ما اتكلمت عن ابن مرسي لما كان هيشتغل في مصر للطيران".

وقال الناشط محمد صادق في تدوينة حازت تداولا واسعا: "ياريت محدش يقول لحد إن داليا محمود حجازي بنت رئيس أركان الجيش، زوجة حسن ابن سيادة الريس السيسي" رقم 80 ف قايمة تعيينات النيابة الإدارية إلى وقعها السيسي من يومين ونشرت بالجريدة الرسمية، أحسن الإعلام مايسكتش ويعمل معها زي ما عملو مع عمر بن مرسي لما تعين ف المطار وتقدم استقالتها هي كمان احنا ريسنا جميل أوي ما بيحبش الواسطة".

وأضاف أسامة أمير: "محتاجين نحس بالشباب شوية وهي شابة وملهاش ضهر غير رئيس جمهورية ورئيس أركان وابن رئيس جمهورية غلبانة يعني".

وتساءل ناصر عبده "طيب بالنسبة للأخت لميس الحديدي مش هتعمل حلقة عن استغلال النفوذ والواسطة في حجز الوظيفة زي معملت مع مرسي وابنه".

وغرد أحمد علي: "الرئيس السيسي عشان مش بيحب الواسطة في الشغل.. ف "داليا محمود حجازي" بنت قائد أركان القوات المسلحة وزوجه ابنه اتعينت في النيابة الإدارية".

وقال أحمد رؤوف: "مش مهم إن بنت محمود حجازي وزوجة حسن بن السيسي اتعينت في النيابة الإدارية .. المهم نبقى كده".

وأضاف عماد علي: "داليا محمود حجازي زوجة حسن السيسي رقم 80 في قائمة التعيينات في النيابة الإدارية التي مضاها السيسي، السيسي مابيحبش الواسطة".

وغرد أحمد خطاب: "متخليش خبر تعيين داليا محمود حجازي وهاجر سعيد السيسي في النيابة العامة ينسيك أن سيادة المشير عبد الفتاح السيسي مش بيحب الواسطة خالص".

وكان قائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي قرر يوم 13 نيسان/أبريل الجاري تعيين دفعة جديدة بوظيفة معونا بالنيابة الإدارية، ونشرت الجريدة الرسمية القرار في اليوم نفسه بعد موافقة المجلس الأعلى للنيابة الإدارية.
التعليقات (2)
عبدالصبور
الجمعة، 22-04-2016 02:56 م
السيسي بيطلعله يعين اي حد و يشيل اي حد ، مش العبيد راضيين ؟؟ و ما يرضوش ليه
mansour hassan
الجمعة، 22-04-2016 02:40 ص
فعلا لا يحب الواسطة او المحسوبية فهذه حقوق له ولاسرته .. وموش عارف هوا ايه اللى مأخره اوى كده فى تعيين زوجته سيدة مصر الاولى ..

خبر عاجل