سياسة عربية

مساعد وزير داخلية سابق بمصر يتهم ناشطا بالعمل كمخبر (فيديو)

المساعد السابق هدد الناشط مالك عدلي بالاعتقال- أرشيفية
المساعد السابق هدد الناشط مالك عدلي بالاعتقال- أرشيفية
شن اللواء محمد نور الدين، مساعد وزير الداخلية السابق، هجوما حادا على المحامي الناشط مالك عدلي، متهما إياه بالعمل "مخبرا لأمن الدولة".

وقال نور الدين، خلال حواره في برنامج "العاشرة مساء" على فضائية "دريم" مساء الأحد: "أنا بدافع عن مصر من أمثال مالك عدلي، ولو محترمش نفسه أنا ممكن أتعامل معاه، وهو عارف أنا ممكن أعمله إيه".

وفي السياق ذاته، قال مالك عدلي: "أنا مش هدافع عن نفسي، لأني عارف الأساليب ديه كويس، وأنا مش مخبر لأمن الدولة"، مؤكدا أن "هناك اختفاء قسريا بشكل كبير، لأن هناك بلاغات للنائب العام وشهود عيان على هذه الوقائع، كما أن هناك مواطنين يفقدون أرواحهم داخل السجون، وكل ذلك يصب في وزارة الداخلية"، بحسب قوله.

وأضاف: "أنا مش خايف من اتهامات سيادة اللواء، لأني مش خايف إنه يطلعلي السيديهات أو الصور الخاصة بي، ومش هرد عليه علشان هو أد ابويا".

واستكمل عدلي قوله، إن "الشرطة ليست هي الدولة، والشعب ممكن يعيش من غيرها ومش هتسقط مصر"، موجها حديثه لمساعد وزير الداخلية السابق: "احترم الجهاز اللي انت تابع ليه".

ومن جانبه، اعترض اللواء نور الدين على تصريحات مالك عدلي، قائلا: "أنا هنسحب ومش هقعد مع شوية عيال بيهينوا رموز الدولة المصرية، ولازم يحترم نفسه".

التعليقات (0)