سياسة عربية

كيف رد المصريون على دعوة السيسي الشعب للصبر ستة أشهر؟

يقول منتقدو السيسي إنه لم يحقق شيئا من كل وعوده السابقة - أرشيفية
يقول منتقدو السيسي إنه لم يحقق شيئا من كل وعوده السابقة - أرشيفية
وجه نشطاء وإعلاميون على مواقع التواصل الاجتماعي؛ انتقادات حادة لقائد الانقلاب، عبد الفتاح السيسي، عقب مطالبته الشعب المصري، مجددا، بالصبر لمدة ستة أشهر فقط.

وفي كلمة له خلال افتتاح مشروع الاستزراع السمكي في بورسعيد، الأربعاء، قال السيسي إنه مستعد للمحاسبة، وطالب الشعب بالوقوف إلى جانب الحكومة.

وعبر "تويتر"، تعددت الوسوم الناقدة للسيسي منها: "#ست_شهور_بس"، "#الاستزراع_السمكي"، و"#الكوبري_العايم"، حيث احتل أولها قائمة أعلى الوسوم تداولا.

وغرد الاعلامي أسامة جاويش قائلا: "#ست_شهور_بس وقبلهم مفيش أسعار هتزيد وقبلهم اصبروا معايا سنتين وقبلهم أم الدنيا هتبقى قد الدنيا والنهاية فشل وكذب متواصل من الجنرال المهزأ". وأردف: "في البحر سمكة بتزق سمكة عالشط واقف جنرال مهزأ بشبكة".

وقال عضو جبهة الضمير، عمرو عبد الهادي: "حسني مبارك كان محتاج #ست_شهور_بس لانتهاء مدته للقضاء على الثوار، إنما السيسي محتاج ست شهور للقضاء على المصريين وتسليم مصر على المحارة".

وسخر الصحفي أحمد خطاب قائلا: "السيسي للشعب: اقفوا جنب بلدكم #ست_شهور_بس، لا معلش أنا مش هقدر أقف أنا عندي دوالي".

وتابع: "العسكر حكموا مصر اكتر من 60 سنة والسيسي بيقولنا اقفوا جمب مصر #ست_شهور_بس انت متخيل اللي احنا فيه".

وكتب الصحفي أسامة زكريا: "لو ع ال #ست_شهور_بس "صبر" مقدور عليهم؛ لكن ثق تماما إن طول ما الفساد مستشري ف دولتك ولا 6 قرون عشان تقدم خطوة!".

وقال أيمن مصطفى: "شعب مصر الكريم #ست_شهور_بس وسوف أمسحكم من على وجه الأرض وترتاحوا من شقاء هذه الحياة وتنتقلوا إلى رحمة رب كريم أرحم بكم مني ومن أنفسكم".

وأشار أحمد بركات إلى استثناء القضاء والجيش من القرارات التقشفية، فقال: "ست شهور على الشعب ومش على القضاء وقادة الجيش والظباط".

وغرد عمرو مغازي: "يوم ما اغتصب السلطة قال أدوني سنتين وحتستغربوا من مصر وأدينا بنعيش صدمة ومتاخدين رهاين وعنينا متغمية وماشيين للمجهول، ودلوقتي #ست_شهور_بس".

وعن المعونات الخليجية، قالت بيان محمود: "صبرنا عليك عامين رجعتنا 100 سنة لورا طيب 6 شهور هيتصلح حالك! رز خليج وخدت قروض وعملت شحاتة وشحت حتى حلق الولية مسبتوش في حاله".

وقال هاني كاشف: "اصبروا سنتين وصبرنا وما فيش نتيجة اصبروا 6 شهور وحنصبر وبرضه مش حيبقى فيه نتيجة وبكرة المية تكدب الغطاس".

وتناولت ريحانة محمد ارتفاع الأسعار، فقالت: "بعد 3 أشهر من وعد بلحة الكذاب الأشر بخفض الأسعار الغلاء يعم الأسواق ويخرج الآن بانتظروا #ست_شهور_بس، قولا واحدا السيسي لازم يرحل".

كذلك قال أحمد عبد المنعم: "يكون الدولار وصل 100 جنيه واغير الدولارات اللي حوشتها بقا".

وغرد أحمد جبالي: "نكون عملنا وكالة الفضاء المصرية وخلصنا ف المفاعل وننافس أمريكا وإيران ونبقى كده".

وتساءلت بسمة مصطفى: "طب #كباري_السيسي الناشفة كلها بتقع بعد الافتتاح وقبل الاستخدام يا ترى #الكوبري_العائم ده حيستحمل أد إيه عبال ما يغرق".



التعليقات (1)
مصري
الخميس، 29-12-2016 11:19 م
بعد ستة أشهر تكون مالطا خربت أقصد مصر .