فنون منوعة

الفنان يوسف شعبان يهاجم جمال عبد الناصر بحدة

شعبان: عبد الناصر رجل فاشل وكان زعيما بالكلمة فقط - أرشيفية
شعبان: عبد الناصر رجل فاشل وكان زعيما بالكلمة فقط - أرشيفية
هاجم الفنان المصري يوسف شعبان، الرئيس المصري الأسبق جمال عبدالناصر، واتهمه بالفشل، وتسببه في تدهور العملة المحلية (الجنيه) أثناء حكمه.

وقال في حوار له مع صحيفة "اليوم السابع" إن عبدالناصر "رجل فاشل، وكان زعيما بالكلمة فقط، لكن من ناحية الفعل اتهزم، وحط دماغنا في الوحل".

وتساءل مستغربا: "ليه بيحطوا اسمه تاني في كل مناسبة، عبد الناصر استلم الجنيه المصري أغلى من الجنيه الإسترليني، واللي إحنا وصلنا له دلوقتي نتاج فترة عبد الناصر، وأود أن أتساءل: راح فين كل ده؟.. أين مقدرات البلد منذ عهد عبد الناصر؟ هذا الرجل عمل الثورة بحجة أنه يصلح مصر، فبوظها".

وفي الوقت ذاته، أشاد شعبان بالملك فاروق، وقال إنه "رغم أن الملك فاروق ينحدر من سلالة ألبانية، إنما هو نموذج للمصري كما يجب أن يكون".

أما الرئيس أنور السادات، فيقول الفنان المصري: "كنت مشفقا عليه؛ لأنه مسك البلد مهزومة، وحقق النصر، ورد الكرامة والعزة، وبحبه لأنه حب المصريين، بخلاف عبد الناصر اللي كان يحب نفسه فقط، والسادات حاول بكل الطرق أن يخلق الفرحة للمصريين؛ لأنه كان حاسس بالذنب تجاههم؛ لأنه أحد الضباط الأحرار، بس "مقدرش يعمل حاجة، ومات يا عيني".

"وبالنسبة للرئيس الأسبق حسنى مبارك، فرغم أنه بطل من أبطال حرب أكتوبر المجيدة، لكنه أصغر من حكم مصر، وقيادة البلد كان تحتاج لرجل أقوى منه"، كما يؤكد شعبان.
التعليقات (4)
بوعيسي
الجمعة، 26-02-2021 10:00 ص
للأسف كلامه مغلوط
عمر الخيام
الجمعة، 28-10-2016 02:28 ص
زمان .... غريب يا زمان ...يا زمان ملاكشي امان !!! مع الأعتذار لفايزة احمد . حتى الأقزام تتطاول على عبد الناصر ....هزلت. عن جد هزلت. حضرته بيحب السادات ويتأسف على موته (مات يا عيني) . روح يا شيخ الله يقلع عينيك الأثنتين.
واحد قرفان
الخميس، 27-10-2016 07:15 م
انت مين يا مشخصاتي يا فاشل علشان تتكلم عن اسيادك انت نسيت نفسك اكيد لو كنت ممثل مشهور شوية و ليك بصمة في عالمك التعيس كان يمكن نبلع لك تخريفك و نقول ده برضه كان ليه اعمال كويسة لكن انت فاشل فاشل فاشل و بتتمسح في النجوم الكبار بص لنفسك شوية و شوف الخيشة اللي انت حاطتها علي دماغك بذمتك مش مكسوف من شكلك هو علشان ما انت كنت متجوز واحدة من عيلة فاروق و طلقتها سريعا خلاص بقيت من الاسرة الحاكمة يا صعلوك
دينا
الثلاثاء، 25-10-2016 11:00 ص
كلامك عسل يا استاذ شعبان