حول العالم

محمود سعد: المصري مَن يشرب البيرة مع زوجته (فيديو)

الإعلامي المصري محمود سعد - أرشيفية
الإعلامي المصري محمود سعد - أرشيفية
تساءل الإعلامي المصري محمود سعد عن تغير حال المواطن المصري وعاداته، مشيرا إلى أن المصري "بتاع زمان" كان يقعد في البلكونة بالفانلة الداخلية (لباس داخلي)، والمدام واقفة جنبه لابسه قميص نوم "كت" (قصير الذراعين) وبيلعبوا كوتشينة وبيشربوا بيرة.

وقال سعد عبر برنامجه التلفزيوني "آخر النهار" الذي يبث على قناة النهار الفضائية: "بس كان المصريين ناس متدينين جدا، عارفين ربنا كويس وعارفين حق الجيرة وحق الشارع، الست تمشي في الشارع تلبس اللي لابساه، مادام من الحي يبقى ع العين والراس ولا ده يبص ولا حد يتكلم".

من جهتهم، استنكر رواد التواصل الاجتماعي تصريحات محمود سعد، معتبرين ما تحدث به عن صورة المواطن المصري ما هو إلا تشويه، مشيرين إلى أن ذلك يعتبر  دعوة للانحلال الأخلاقي، على حد قولهم.



التعليقات (4)
المواطن مصري
الثلاثاء، 02-09-2014 02:47 م
طبعاً المتدين زمان كان بيشرب بيرة والشخص العادي كان بيشرب بوظة او منقوع الصرم اما المصري الصايع المنحل كان بيشرب شمبانيا وويسكي ...... ده على اساس ان الخمرة هي مشروب البنت المحترمة المؤدبة
سعيد
الخميس، 28-08-2014 09:22 م
"بس كان المصريين ناس متدينين جدا، عارفين ربنا كويس وعارفين حق الجيرة " وحق البيرة
مواطن محترم مش زى سعد
الخميس، 28-08-2014 02:37 م
ايه ياعم سعد الهبل الى انت بتقوله دة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مواطن مين الى متدين وراته قاعده فى البلكونه كت ههههههه هو انت ماتعرفش الرجوله معناها ايه وكمان متدين ازاى وبيشرب بيرة ؟؟؟؟؟؟؟ هو انت ماتعرفش الاسلام خالص ومجتمع ايه الى المره الضاربه تلبس الى هى عايزاه وتمشى فى الشارع محدش يكلمها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انت باين عليك سكران ومحشش ومش فاهم بتقول ايه للاسف دة من احقر الكلام الى قرأته من مذيع ضايع تماما
جويدة
الخميس، 28-08-2014 03:22 ص
طبعا.... واحد بيؤيد العرص منتظرين منه يقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لازم يقول هذا الكلام..مش عرص.....

خبر عاجل